שומנים

סוגי השומן השונים ותת המשפחות שלהם עלולים להיות מבלבלים. בואו נעשה סדר בנושא :

שומן הוא מולקולה טבעית, אורגנית חיונית לבניישומן רווי ,שומן בלתי רווית הגוף שלנו, בעזרתו אנו מייצרים רקמות גוף, מעטפת תא, הורמונים ועוד.
כל מולקולה של שומן בנויה משני מרכיבם שונים: גליצרין וחומצות שומן אשר בתהליך העיכול חומרים אלו מופרדים ונספגים בנפרד. בין סוגי השומן השונים ההבדל הוא בהרכב מולקולות השומן.

השוני הבולט לעין שיעזור לנו להבדיל בין סוגי השומן השונים הוא מצב הצבירה של השומן בטמפרטורת החדר, האם הוא מוצק או נוזלי ?
שמן זית סויה קנולה וכו.. נוזליים בטמפרטורת החדר אבל חמאה, מרגרינה ושומן בבייקון למשל. מוצקים כאשר הם בטמפרטורת החדר.

(כמו בכל תחום יש כלל ויוצא מין הכלל אז תתרכזו )

שומן רווי מוצק  מקורו בעיקר מהחי: בשר ומוצרי חלב, הוא מוצק בטמפרטורת החדר. הוא נחשב כשומן לא רצוי שמצטבר בדפנות כלי הדם ובעזרת גורמים נוספים מוביל חסימות כלי דם בלב במוח.
הסיבה לכך הוא היא ששומן זה נוטה להצטבר בגוף יותר משונים אחרים היא שלגוף קשה לפרק אותו ולסלק אותו, לכן הוא נאגר יותר משומנים אחרים. ככלל בכדי להוריד שומן רווי מהתפריט יש להימנע מלצרוך מוצרים מין החי. למעט שומן דגים  השייך לקבוצת השומן בלתי רווי). 

שומן רווי מין החי : מבייצים, חלב, חמאה, שומן עוף, שומן בקר, שומן חזיר.
שומן רווי טרופי :  בשמנים כמו שמן דקלים, שמן קוקוס, חמאת קקאו, אגוזי קוקוס, חלב קוקוס ומרגרינה. ( מרגרינה היא יוצאת דופן מיוצרת באופן סינטטי משומן בלתי רווי ובתהליך מיוחד הופכים אותה לנוקשה ולמכילה שומן רווי). 

שומן בלתי רווי נוזלי מקורו בעיקר ממקורות צמחיים : אבוקדו, אגוזים  תירס וכו' הוא נוזלי בטמפרטורת החדר. שומן זה חיוני מאוד לגוף ליצור אנרגיה, הן מסייעות בהפחתת הכולסטרול ה"רע" LDL ועשויות להעלות את רמת הכולסטרול ה"טוב" HDL. השומן הבלתי רווי מתחלק ל2  :

שומן חד בלתי רווי : נמצא במוצרים הבאים: באבוקדו, בזיתים, באגוזים מסוימים, בזית, בקנולה ובבוטנים.

שומן רב בלתי רווי : מצוי בזרעים. ממנו מפיקים את מיני השמן השונים- חמניות, אגוזים, שקדים, שומשום, סויה, תירס, כותנה, פשתן, חריע ועוד.
יוצאי דופן הם דגים כמו הרינג סלומון ופורל.

שיתוף:

מאמרים נוספים

חבל שתעזבו בלי שיפור במצבכם !

שילחו הודעה ואחזור אליכם בהקדם

לקביעת טיפול או שאלות נוספות,
מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אליכם

לקביעת טיפול או שאלות נוספות, מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אליכם

דילוג לתוכן